Ga naar de inhoud

In 2024 is jouw praktijk als eerste huidtherapiepraktijk gevisiteerd. Maar dat jouw praktijk de eerste zou zijn, was niet helemaal de bedoeling toch?

“Haha, nee dat klopt. Ik had voor mezelf ingepland om op een later moment mijn praktijk aan te melden voor visitatie. Omdat ik zelf ook visiteur ben (red.: een huidtherapeut opgeleid voor het uitvoeren van visitaties) voelde het heel raar om als eerste of een van de eersten gevisiteerd te worden. Maar dat liep iets anders omdat de NVH een praktijkscholing voor alle visiteurs organiseerde. Daarvoor was er een praktijk nodig die als voorbeeld kon dienen en mij werd gevraagd of dat mijn praktijk mocht zijn.”

En hoe vond je dat?

“Ondanks dat ik oorspronkelijk niet als eerste wilde, voelde dit wel goed. Ik vind het waarborgen en verbeteren van kwaliteit binnen de huidtherapiepraktijk heel erg belangrijk en dit is een mooie manier om dat in praktijk te brengen. Daarnaast kan ik deze ervaring ook meenemen bij de visitaties die ik in de toekomst als visiteur ga doen. En het goede voorbeeld geven kan ook nooit kwaad!”

Je zegt dat je het waarborgen en verbeteren van kwaliteit binnen de huidtherapiepraktijk belangrijk vindt. Is dat de reden dat je ervoor koos om een visitatie te doorlopen?

“Ja, ik ben groot voorstander van het leveren van kwaliteit en een groot deel daarvan begint bij je bedrijfsvoering. Als dat goed staat, loopt de rest ook beter. Door mee te doen aan visitatie, neem je alles wat je in de praktijk doet onder de loep. Je wordt je meer bewust van je eigen handelen en van de redenen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het zorgt toch voor een extra reflectiemoment. Bijkomend wil ik ook gewoon voldoen aan de eisen van het Kwaliteitskader Cosmetische Zorg. Een keer in de vijf jaar een visitatietraject doorlopen hoort daarbij.”

Wij horen soms van praktijkeigenaren dat zij opzien tegen de voorbereiding voor visitatie. Hoe heb jij dat ervaren?

“Heel eerlijk? Ik snap dat wel, ik zag er ook tegenop. Maar ook omdat het de eerste keer was en ik niet goed kon overzien hoeveel werk het was. Uiteindelijk was ik best even bezig met het maken van het kwaliteitsplan. Aan de andere kant was het ook goed om te doen, het gaat vooral om het beantwoorden van vragen waarmee je dagelijks in aanraking komt. Ik merkte dat het ook heel nuttig was, want sinds ik weer alleen werk, heb ik minder momenten gehad waarin ik kritisch naar mijn handelen keek. Nu ben ik echt alles gaan nalopen en heb ik mezelf vaker de vraag gesteld: waarom doe ik iets en waarom doe ik het zo? Dat ging van het werken met richtlijnen tot de vraag wie de ultrasoon schoonmaakt, en hoe vaak. Het zorgde er echt voor dat ik bewuster naar mijn eigen handelen ging kijken.”

En hoe ging de visitatie zelf? Viel het mee of tegen?

“Dat viel me harstikke mee! Daar had ik me niet druk om hoeven maken. Bij mij duurde het wel iets langer, maar dat komt omdat het samenviel met de scholing van de visiteurs. Normaal duurt de visitatie zelf twee uur voor een eenmanspraktijk.”

Waarom heb je ervoor gekozen om visiteur te worden?

“Al tijdens mijn stages zag ik grote verschillen in kwaliteit binnen praktijken. Dat fascineerde mij. De interesse voor kwaliteitsbewaking en -verbetering is toen geboren. Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik dan ook gekozen voor het onderwerp kwaliteitszorg binnen de huidtherapie. Toen de mogelijkheid voorbijkwam om visiteur te worden, heb ik die met beide handen aangegrepen. Dit geeft mij de mogelijkheid om zelf bezig te zijn met kwaliteit binnen de huidtherapie en tegelijk anderen bewust te maken van hun rol in dit proces. Je kunt blinde vlekken hebben, zoals de check of je producten niet over de houdbaarheidsdatum zijn, papieren administratie in een kast die niet afgesloten is of de registratie van incidenten die ontbreekt en niet terug te vinden is?

Tegen iedereen die visitatie spannend vindt of twijfelt om zich aan te melden, zou ik zeggen: spring in het diepe! Je leert ervan, vergroot je kennis in je eigen handelen, je krijgt inzicht in jouw praktijk en als je medewerkers hebt, kom je er ook achter hoe hun beeld van jouw praktijk eruitziet. En als je twijfelt: stel je vragen binnen je HuidNet of aan de NVH. Laat de dingen ook maar een beetje over je heen komen en ontvang de kennis en tips die je gaat krijgen. Echt, visitatie is vooral een geweldige manier om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van jouw praktijk.”

Visitatie

De praktijkvisitatie is een belangrijke pijler binnen het kwaliteitsbeleid van de huidtherapie. Kwaliteitsborging speelt binnen de huidtherapie een grote rol en visitatie is een kwaliteitsinstrument dat voor deze borging wordt ingezet. Het is een intercollegiale systematische toetsing waarbij getrainde huidtherapeuten (visiteurs) de praktijk doorlopen op onder andere praktijkvoering, dossiervoering, patiëntveiligheid en werken volgens geldende wet- en regelgeving. De visitatie draagt bij aan transparantie, professionalisering en continue verbetering van de huidtherapeutische zorg.

Visitatie vindt elke vijf jaar plaats. Belangrijk onderdeel van de voorbereiding is het kwaliteitsverslag- en plan (KV-P). Hierin beschrijft de praktijk de ambities en verbeterplannen voor de komende periode. Het KV-P is ook een middel om aan te tonen dat de praktijk op systematische wijze de kwaliteit bewaakt, beheerst en verbetert. Hierdoor voldoet de praktijk ook direct aan onderdelen van de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), het Kwaliteitskader Cosmetische Zorg en andere wet- en regelgeving.

De visiteurs gebruiken het KV-P als basis voor de visitatie. Na de daadwerkelijke visitatie worden de uitkomsten besproken en vastgelegd. Bij succesvolle afronding ontvangt de praktijk een bewijs van deelname en accreditatiepunten. Als blijkt dat er verbeterpunten zijn waardoor de visitatie niet direct succesvol kan worden afgerond, volgt een verbetertraject. De praktijk gaat dan aan de slag met behulp van de verbeterpuntenlijst. Daarna volgt een aanvullend gesprek met de visiteurs, waarna de visitatie alsnog goed afgerond kan worden De visitatie is daarmee niet alleen een toetsmoment, maar ook een stimulans voor innovatie en reflectie.

De NVH beschouwt visitatie als een essentieel onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Als bijkomend voordeel verhoogt dit het vertrouwen van patiënten, verwijzers en zorgverzekeraars. Visitatie is méér dan een middel om te voldoen aan onder andere wettelijke verplichtingen. Het is een kans om als praktijk en huidtherapeut stil te staan bij de kwaliteit van de zorg en deze gericht te verbeteren!

Advertentie
Laden...