Ga naar de inhoud

Wat zijn de regels?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bevat alleen een algemene regeling over de zorgplicht en de organisatie van de zorg. De wetgever laat het over aan de organisaties in de zorg om invulling hieraan te geven, rekening houdend met de aard van de zorg. Zo zijn de regels voor huisartsen en tandartsen voor zorg tijdens de avond, nacht- en het weekend anders dan voor paramedici.

Voor huidtherapeuten zijn er twee regelingen van belang wat betreft de bereikbaarheid en beschikbaarheid van zorg: de NVH-richtlijn Bereikbaarheid en het Kwaliteitskader cosmetische zorg (KCZ).

De NHV-richtlijn

De NVH-richtlijn bevat de algemene regels over bereikbaarheid. Ten aanzien van nazorg na een cosmetische verrichting stelt het KCZ aanvullende eisen. De NVH-richtlijn geeft aan wat de minimale eisen zijn voor de bereikbaarheid van een huidtherapeut in een huidtherapeutische praktijk. De regeling komt erop neer dat het voldoende is als jouw patiënten een vraag kunnen inspreken op je voicemail, dat je de voicemail in elk geval één keer per dag afluistert- en dat jij patiënten zo nodig binnen 24 uur terugbelt. Deze bereikbaarheidsregel geldt zowel tijdens kantooruren als tijdens de avond, nacht en het weekend. In het weekend moet je dus op zaterdag én zondag je voicemail afluisteren.

In de richtlijn staat niet dat je patiënten ook de mogelijkheid moet bieden een vraag te mailen. In het algemeen zal een praktijk ook per mail bereikbaar zijn. (Zie ook het NVH-document Inrichtingseisen onder serviceaspecten). Het ligt voor de hand dat patiënten een vraag ook per mail kunnen voorleggen. Van de huidtherapeuten mag dan worden verwacht dat zij ten minste eenmaal per dag, in het weekend dus op zaterdag én zondag, hun mails lezen en deze binnen 24 uur beantwoorden per mail of telefonisch reageren.

De richtlijn bepaalt niets over de aard van de te verlenen van zorg, anders dan een reactie op de zorgvraag (advies). Gezien de aard van de huidtherapeutische zorg is dat wel begrijpelijk. Meestal hoeft een patiënt vanwege klachten op huidtherapeutisch gebied niet direct onderzocht of behandeld te worden. Zijn er aanwijzingen voor medisch spoedeisende klachten, dan zal de huidtherapeut de patiënt adviseren om naar de huisarts c.q. huisartsenpost te gaan. In geval van afwezigheid schrijft de NVH-richtlijn net als het KCZ voor dat je als praktijkhouder waarneming, die bereikbaarheid en beschikbaarheid borgt, regelt. Daarbij wordt als eis geformuleerd dat de waarnemer in als kwaliteitsgeregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici ingeschreven moet staan.

Geen enkele zorgverlener kan 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar en beschikbaar zijn voor zorg. Daarom zal een huidtherapeut met een eigen praktijk hiervoor een regeling met andere praktijkhouders treffen. Deze regeling houdt minimaal in dat de waarnemende praktijkhouder de voicemail en de mail checkt. In een kliniek zal de vervanging binnen geregeld worden met een dienstenrooster.

Het Kwaliteitskader cosmetische zorg

Het KCZ bepaalt: ‘De zorginstelling heeft waarneming door een gekwalificeerde zorgverlener structureel geregeld. Dit betekent dat de zorginstelling of de zorgverlener 24 uur per dag, 7 dagen per week voor nazorg bereikbaar is voor de cliënt.’ Een huidtherapiepraktijk valt onder een ‘zorginstelling’.

De regeling in het KCZ is van toepassing op nazorg na alle cosmetische verrichtingen, ongeacht de complexiteit, dus ook de huidtherapeutische handelingen. De kwaliteitseis betekent dat je als huidtherapeut 7 dagen per week 24 uur niet alleen telefonisch bereikbaar moet zijn, maar ook beschikbaar voor het verlenen van noodzakelijke zorg, als deze (naar het oordeel van de huidtherapeut) niet kan wachten tot de volgende dag of tot na het weekend. En dat je bij afwezigheid hiervoor waarneming door een bekwame huidtherapeut moet hebben geregeld

Aandachtspunten bij waarneemregelingen

De Wkkgz stelt eisen aan een waarneemregeling met externe zorgverleners, zoals huidtherapeuten die niet in dezelfde praktijk of zorginstelling werkzaam zijn. Deze eisen houden kort gezegd in dat deze schriftelijk is, dat alle betrokkenen zich verplichten tot naleving van de Wkkgz én dat zij afspraken maken over onder meer het omgaan met incidenten, klachten en claims. Zie hiervoor de Klachten– en geschillenregeling van de NVH en het Kwaliteitsregister Paramedici.

De Beroepscode van de NVH bepaalt dat de waarneming door een gekwalificeerde huidtherapeut moet zijn geregeld conform de NVH-richtlijn. Dat betekent dat de huidtherapeut als kwaliteitsgeregistreerd ingeschreven is in het KP- geregistreerd.

De beroepscode bevat ook gedragsregels voor waarneming. Het advies is om in de waarneemovereenkomst op te nemen dat huidtherapeuten volgens deze gedragsregels handelen. De waarnemers moeten inzage hebben in jouw patiëntendossiers om goede zorg te kunnen verlenen. Hiervoor moet je een voorziening treffen. Overigens heb je grond van de wet (WGBO) geen toestemming van de patiënt nodig voor inzage door een waarnemer.

Casus: het antwoord

In de bovengenoemde casus heeft de huidtherapeut een cosmetische behandeling verricht. Volgens het KCZ moet zij voor nazorg ook in het weekend (dus op zaterdag én zondag) bereikbaar en beschikbaar zijn. Om te beoordelen welke zorg de patiënt nodig heeft kan de huidtherapeut het beste telefonisch contact met de patiënt op nemen. Of en zo ja welke actie de huidtherapeut moet ondernemen is afhankelijk van de situatie. Zo is hier denkbaar dat de huidtherapeut in eerste instantie volstaat met het geven van instructies voor de verzorging van het behandelde gebied en vraagt een afspraak te maken voor een beoordeling op maandag.

Advertentie
Laden...