Wanneer kan ik een melding doen?
Je kunt een melding maken als je problemen hebt ondervonden en huidschade hebt overgehouden aan een cosmetische behandeling. Bijvoorbeeld na:
- Behandelingen met licht (IPL)- en laserapparatuur, LED lampen en andere technieken die gebruik maken van ultrasound of radiofrequentie.
- Chemische peelings
- Microneedling
Praktijkvoorbeelden die we veel zien zijn:
- Tatoeageverwijdering
- Ontharen
- Pigment- en vaatbehandelingen
- Behandelingen voor het verbeteren van de huidstructuur en huidverstrakking
Het maakt niet uit wie de behandelaar was. Bijvoorbeeld een huidtherapeut, schoonheidsspecialist, cosmetisch arts, of onbekend. Je kunt over elke behandelaar een melding maken.
Waarom dit meldpunt?
Wij hebben dit meldpunt opgericht om meer zicht te krijgen op misstanden in de cosmetische zorg. De NVH werkt al jaren mee aan het verbeteren van de veiligheid en kwaliteit van de cosmetische zorg. Toch heeft Nederland nog niet de juiste wetgeving om deze veiligheid en kwaliteit voor jou als consument te bieden. In de wet staat niet duidelijk wie dit soort behandelingen wel en niet mogen uitvoeren. Online en in praktijken zien we nog regelmatig misstanden maar zijn er weinig meldingen bij de IGJ. Mensen vinden het eng om een melding te maken omdat ze zich ervoor schamen of omdat de behandelaar druk uitoefent om geen melding te maken. Het is van groot belang dat we beter inzicht krijgen in wat er mis gaat.
Wat gebeurt er met mijn melding?
De NVH wil dat de wetgeving in Nederland wordt aangepast om onnodige problemen en (huid)schade na cosmetische behandelingen te voorkomen. Met de meldingen die wij binnenkrijgen hebben we beter zicht op de problemen. Deze meldingen gebruiken we als onderbouwing om stappen te nemen tot aanpassing van de wet.
Let op: de NVH inventariseert alleen de meldingen. Jouw melding kunnen wij niet persoonlijk oplossen. We kunnen ook niet optreden als bemiddelaar. Wij adviseren je om naast de melding via dit meldpunt ook:
- Een klacht in te dienen bij de behandelaar.
- Als je er niet uit komt met de behandelaar, je te melden bij de klacht- en geschillenregeling waar jouw behandelaar bij is aangesloten.
- Melding maken bij het meldpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd IGJ – wettelijke toezichthouder.
Ben je een zorgverlener?
Ook jij kunt een melding bij ons maken namens de patiënt via dit formulier. Daarnaast kun je de patiënt bovenstaande punten adviseren en zelf melding doen bij het IGJ via deze link.