Ga naar de inhoud

Inkopen van producten

  • Kies bij voorkeur leveranciers met een breed assortiment, zodat je bij zo min mogelijk verschillende partijen hoeft in te kopen.
  • Kijk naar producten met een langere houdbaarheidsdatum (verpakkingen, praktijkbenodigdheden, etc.) en sla hiervan grotere voorraden in. Dit bespaart verpakkingsmateriaal, vervoerskosten en CO2-uitstoot. Vaak is het ook goedkoper om in bulk te kopen.
  • Kies zoveel mogelijk voor producten in een recyclebare verpakking, met zo min mogelijk plastic en zoveel mogelijk van glas. Dit is namelijk een volledig recyclebaar materiaal.
  • Kies, indien mogelijk, voor hervulbare producten en materialen.
  • Kies voor natuurlijke en biologisch afbreekbare materialen voor zowel productverpakkingen als vervoersverpakkingen. Denk hierbij aan afbreekbaar opvulschuim en gerecycled karton. Vermijd zoveel mogelijk bedrijven die werken met microplastics. Idealiter kies je voor Europese fabrikanten. Die zijn verplicht om openheid te geven over de grondstoffen en productiemethoden die ze gebruiken. Aziatische fabrikanten hoeven dit niet. Daarbij is de Europese regelgeving over milieuvervuiling en CO2-uitstoot veel strenger. In Amerika hoeven cosmetische producten en ingrediënten niet te voldoen aan het FDA-keurmerk (behalve kleurstoffen die niet bedoeld zijn als haarverf op basis van koolteer). Wel dienen ze veilig te zijn voor consumenten onder gelabelde of gebruikelijke omstandigheden.
  • Sommige leveranciers bieden een ophaalservice aan voor gebruikte producten. Check of jouw leveranciers dit doen en maak er wanneer mogelijk gebruik van.

Verkopen via jouw webshop

  • Geef op de website aan dat producten ook in de praktijk opgehaald kunnen worden of bij de volgende afspraak meegenomen kunnen worden.
  • Als er producten worden besteld in hetzelfde dorp of stad als de praktijklocatie, bekijk dan of er mogelijkheid is om deze bestelling te voet of met de fiets af te leveren bij de patiënt of klant.
  • Verzend pakketten standaard naar een ophaalpunt en niet naar thuisadressen. Als pakketten worden verzameld bij een ophaalpunt zorgt dit voor vermindering van reiskilometers voor de koerier. Vervolgens kan de koper kiezen om het pakket lopend of met de fiets op te komen halen.
  • Verzamel zoveel mogelijk pakketten en ga 1x per dag of 1x per 2 dagen naar een afgiftepunt.
  • Zorg bij het verzenden van pakketten dat ze aansluiten bij het juiste pakketformaat, zodat er niet onnodig grote pakketten worden gebruikt. Ook kunnen er meer pakketten tegelijkertijd vervoerd worden als pakketten niet groter zijn dan nodig. Hierdoor hoeft er minder gereden te worden en is er minder CO2-uitstoot.
  • Maak gebruik van recyclebare of biologisch afbreekbare verpakkingen.
  • Zorg dat de bestelling is afgestemd op de patiënt of klant. Laat deze door middel van een vragenlijst uitkomen bij de juiste producten of zorg voor een telefonisch of online productadvies. Hierdoor worden minder producten geretourneerd. Minder retourneren zorgt ook voor minder vervoer van pakketten.
  • Zorg op de website voor duidelijke productinformatie en foto’s. Let hierbij op de juiste beschrijving, vervaldatum, het materiaal en een advies hoe het product te gebruiken. Hoe meer informatie je beschrijft, des te kleiner de kans is dat cliënten hun producten retourneren.
  • Wanneer een patiënt of klant niet tevreden is over het product of een TEK (therapeutisch elastisch kous) niet goed zit, laat ze dit op de praktijk afgeven of meenemen bij de behandeling.
  • Kijk of je pakbonnen/facturen digitaal kunt laten verzenden om papierverbruik te verlagen.