De gesprekskaart helpt bij het boven water krijgen van de onderwerpen die de patiënt wil bespreken, en om de begeleiding, educatie en advies echt op maat te maken. De gesprekskaart is een belangrijk middel om de zorg goed aan te laten sluiten bij de behoeften van de patiënt.
Hoe gebruik ik de gesprekskaart?
De gesprekskaart heeft twee zijden. Een voorkant met afbeeldingen en gespreksonderwerpen waar de patiënt over kan praten. En een achterkant met ruimte voor aantekeningen, doelen en afspraken.
- Introduceer de gesprekskaart
Leg aan het begin van het eerste huidtherapeutische consult kort uit wat de gesprekskaart is, waarom je ermee werkt en hoe deze de patiënt kan helpen diens verhaal te doen. - Verken de voorkant samen
Neem de afbeeldingen en onderwerpen op de voorkant door. Vraag de patiënt welke thema’s voor hem of haar belangrijk zijn en noteer relevante informatie. Verdiep de gekozen onderwerpen. - Ga in gesprek over de geselecteerde thema’s.
Wat zijn de gevolgen van de huidaandoening voor de patiënt en hoe kun je als huidtherapeut hierbij ondersteunen. - Noteer afspraken op de achterkant
Gebruik de achterkant van de kaart om de besproken punten, doelen en afspraken overzichtelijk vast te leggen. - Leg vast in het dossier
Noteer de conclusie van het gesprek in het patiëntendossier. - Geef de kaart mee naar huis
De patiënt mag de gesprekskaart meenemen om de besproken punten thuis rustig terug te lezen of later opnieuw te gebruiken.
Meer over het gebruik van de gesprekskaart leer je in de bijscholing voor huidtherapeuten die de NVH ontwikkelt. En in de komende editie van De Huidtherapeut lees je meer over de totstandkoming.